موتور بازی سازی

موتور بازی سازی ایرانی کدآرت


با چه نرم افزاری بازی بسازیم

با چه نرم افزاری بازی بسازیم؟

make a game
در همین ابتدای مطلب بهتر است بگوییم که از این پس بـــــــجای واژه ی نرم افزار از واژه ی موتور استـــــــــــفاده کنیـــــــم!
بله درست شنیدید موتور بازی سازی یا گیم انجین.
گیم انجین یک سیستم نرم افزاری قدرتمند است که با استفاده از آن بتوان بازی های ویدیویی را خلق و ایـــــــــــــــجاد نمود.
یک موتور بازی سازی به نوعی گروهی از ابزارهای کوچک و بزرگ سریع و کارآمد را برای توسعه ی یک بازی در اختیار ما قرار میدهد.
هر موتور بازی سازی از چندین هسته اصلی تشکیل شده که عبارتند از ؛
۱-رندر (ترسیم و نمایش) در این بخش موتور مسئولیت ترسیم آبجکت ها کاراکتر ها و به طور کلی هر گونه تصویر را در محیط گیم ما برعهده داشته که پس از ترسیم مسئول نمایش فایل ترسیم شده ی خود بر روی مانیتور نیز هست.
۲-بخش صدا (موسیقی ، صحبت ها در صورت وجود مکالمه در بازی و صداهای محیط و افکت ها) در این بخش گیم انجین مسئول دریافت فایل های صوتی از توسعه دهنده و سپس پلی کردن آنهاست، که اگر این بخش در یک موتور بازی سازی پیاده نشود آن موتور بازی های بی صدا و بی روح خروجی میدهد.
۳-هوش مصنوعی (تعامل با محیط) این بخش تاثیر بسزایی در منطق گیم پلی یک بازی داشته و وجود الزامی این موتور هم انکار ناشدنی است.

از توضیح بیشتر این بخش در این پست خودداری می نماییم چرا که مبحثی به اندازه ی یک ترم داشته و از گنجایش این مطلب بیرون می باشد.
۴-فیزیک (شامل جاذبه ، وزن و پارامتر های فیزیکی دنیای واقعی در بازی)
از اهمیت وجود این موتور در یک گیم انجین هرچه بگوییم کم گفته ایم به گونه ای که ایجاد شدن یک گیم انجین بدون وجود این موتور امکان پذیر نیست!
این موتور همان موتوری است که ماشین ها و اتومبیل های بازی شما با وجودش طبیعی تر دچار واژگونی یا سرعت بالا خواهند شد!
شاید موقع نصب بازی ها کتابخانه ای به اسم Nvidia physx نیز نصب کرده باشید که این کتابخانه یکی از کتاب خانه های رفرنس همین موتور هاست...

                                                                                                                                             nvidia physisx
تا حدودی به هسته های یک موتور بازی سازی پرداختیم که البته توجه کنید گفته شد حدودی...
به سراغ نحوه ی ترسیم و ادیت یک گیم در داخل موتور های بازی سازی میرویم؛
برخی از موتور های بازی سازی همانند آنریل انجین محیط نسبتا مناسبی برای طراحی و ادیت آبجکت ها ی 3D ارائه میدهند و اما برخی دیگر به نرم افزار های جانبی همانند 3Ds max و یا Maya دارند.

                                                                                                     3dsmax       maya 
همچنین در بخش بازی های دوبعدی استفاده از نرم افزار Adobe photoshope بسیار کمک کننده و مفید خواهد بود. 

                                                                                                                                             Photoshop 
و در آخر برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب به یکی از وظایف بسیار مهم یک گیم انجین می پردازیم؛
یکی از وظایف مهم موتور های بازی سازی این است که باگ هایی که میتواند مخل گذران مسیر بازی شود را شناسایی و گزارش کند و سپس ابزار هایی مفید و کارآمد را نیز برای مسیر رفع این باگ ها یا به اصطلاح زبان اصلی آن دی باگ(debug) کردن ارائه دهد.
که در نتیجه ی این فعالیت توسط گیم انجین بازی ساخته شده با آن برای بیشتر پلتفرم ها بهینه بوده و توسعه دهندگان و سپس بازیکنان بازی های ویدیویی نیز از آن موتور به رضایتمندی می رسند.
و در پایان چند موتور بازی سازی موجود را نام می بریم :
آنریل انجین ، یونیتی ۳d ، موتور بازی سازی ایرانی کدآرت ، گیم میکر.

unrealengine      لوگوی یونیتی    codeartengine   gamemaker
موتور های بازی سازی یاد شده برای توسعه ی بازی های ترند امروز بازار از دیگر رقبای خود برتر هستند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By محمــد صادق امینی Powered by Bayan